Al Waqt newspaper shuts down for lack of funds

May 3, 2010
By

Al Waqt, a newspaper with a leftist-nationalist slant, printed its last edition on Monday after its general assembly on Sunday agreed to shut it down for its inability to secure enough funds to continue publishing.

The announcement was printed on the front page of the paper on Monday alongside an emotional thank you and farewell message to its readers and supporters.

“We are not the first or last newspaper to stop publishing. We tried not to be the newspaper of a party, a lobby, a government or a sect. We have endured an advertisement siege… The advertisement in Bahrain is too small for nine newspapers… It seems that nobody wants a patriotic, independent and professional newspaper to continue… Thank you and farewell,” the editorial team wrote.

Financial problems have beset the newspaper since its foundation in 2006 by a group of 62 investors led by Ibrahim Bashmi, a columnist and a member of the Shura Council (upper chamber), who has served as the chairman of the editorial team.

The newspaper, despite popular praise for its coverage, has been struggling to make money in an increasingly difficult market and its situation has been compounded by the onslaught of the global financial crisis.

Its staff last year voiced anger after they were not paid their salaries on time. However, the issue was settled through compromises.

In a bid to save money, the paper took several drastic actions and dropped off several international columnists.

Talks about a possible purchase of the majority of the shares by a group of businessmen earlier this year did not materialize, plunging the paper into a deeper crisis.

Last month, its staff, in an unprecedented move in Bahrain’s media history, went on strike after the management said that they did not have enough funds to pay them, causing the paper not to publish for one day.

Readers on Monday lamented the decision to stop publishing and urged the paper to at least keep its online edition.

Al Waqt (The Time), the fifth daily newspaper to be published in Bahrain’s modern history, has defined itself as a non-partisan and non-governmental newspaper that is not run by businesses or ruled by alliances.

 

         

Tags:

Search

About the author

Born August 3, 1960 in Monastir, Tunisia
Career
Media career:
  • ABC News (Tunisia)
  • Bahrain Tribune
  • Gulf News
  • Bahrain Television News
Teaching career:
  • Monastir (Tunisia)
  • University of Bahrain
Education
  • MA  Mass Communications, University of Leicester
  • BA  in English & US literature and studies, University of Tunis

Random Image

16 visitors online now
2 guests, 14 bots, 0 members
Max visitors today: 28 at 09:21 am UTC
This month: 45 at 08-06-2017 06:47 am UTC
This year: 48 at 05-21-2017 10:47 am UTC
All time: 137 at 07-08-2013 12:50 pm UTC
Better Tag Cloud